Firmaordning

Skattefrit for medarbejderen og fradragsberettiget

Med virkning fra 1.januar 2002 er ligningsloven ændret, så arbejdsgiveren kan få fuldt skattefradrag for udgifter til medarbejderens kiropraktorbehandlinger.

Det gælder, uanset om virksomheden betaler direkte for behandlingen eller indirekte via en forsikringsordning. Skattefradraget, der kan sidestilles med andre driftudgifter, gælder også for selvstændige erhvervsdrivende.

Det er skattefrit for medarbejderen at få betalt behandlinger hos en kiropraktor af sin arbejdsgiver.

Nemt at tilbyde skattefri sundhed
Det er nemt at tilbyde kiropraktik som skattefrit personalegode.
– Medarbejderen kan selv kontakte en kiropraktor efter eget valg.
– Arbejdsgiveren kan også vælge at lave samarbejdsaftale med en eller flere kiropraktorer. Når behandlingen er udført og afsluttet, sendes regningen direkte til arbejdsgiveren, der kan fradrage beløbet som en driftsudgift.

Mindre sygefravær – større arbejdsglæde
Professionelle behandlinger hos en kiropraktor kan give mere tilfredse medarbejdere, større arbejdsglæde og færre sygedage.

Et nyt personalegode i kampen om at rekruttere og fastholde værdifulde medarbejdere.

En kiropraktor kan kurere en lang række problemer i bevægeapperatet, der tilsammen har rigtig mange sygedage på samvittigheden, som f.eks.:

• Lændesmerter
  • Ischias-smerter
  • Nakkesmerter
  • Hovedpine
  • ”Musearm”
  • Skuldersmerter
  • Tennis- eller golfalbue

Betingelser for fradrag og skattefrihed

”Det er en betingelse for skattefriheden, at udgiften afholdes som led i arbejdsgiveren generelle personalepolitik for alle virksomhedens medarbejdere.

Tilbuddet kan dog begrænses efter generelle kriterier om anciennitet og antal arbejdstimer.”

Man kan vælge at betale ubegrænset for behandling, betale en procentdel af behandlingen eller ligge et maximum beløb ind i aftalen.

”Skattefriheden for ydelser til kiropraktorbehandling er alene betinget af, at det foreligger en skriftlig erklæring fra en autoriseret kiropraktor om, at medarbejderen har behov for behandlingen”